vem är jag

 

Jag är en person som gillar att vistas i skogen, på fjället, vid havet och i naturen i största allmänhet! Oavsett om det är sommar höst, vinter eller vår.
Jag älskar att resa och uppleva saker och värdesätter att träffa nya människor.
Sen gillar jag att springa. Jag springer enbart Trail, dvs. i skogen på småstigar eller helt obanat, på fjället, klipporna eller genomängarna. Alltid i så kallade barfotaskor, om jag ens har skor. Detta för att min kropp mår som bäst när den får röra sig naturligt och känna underlaget.

vad gör jag

Jag inspirerar och hjälper människor att få tillbaka ett naturligt rörelsemönster, naturlig hållning och ett naturligt gå– och löpsteg. Alltså så som arten människan är tänkt att röra sig.
Jag motiverar människor att komma igång att röra på sig och få förståelse för sin egen kropp.
Men inte träning för prestation, utan snarare rörelse för att det är det vi människor är gjorda för och att vi mår bra av det. Det är också så vi kan hitta tillbaka till en skadefri kropp.

Jag har själv gjort en lång resa med krämpor i mitt kropp, som jag äntligen efter 20 år har kommit bukt med. Detta genom att bli medveten och förstå hur olika funktioner i kroppen hänger i hop och vilka muskler och på vilket sätt det är bra att träna/röra sig.



Mina kunskaper

Motivation. Motiverar människor som inte gillar att springa/röra på sig och komma igång. Att kunna förklara för folk på ett enkelt sätt varför de ska röra på sig utifrån ett elementärt sätt och inte ur ett träningsperspektiv.

Traillöpning. Certifierad Trail- och Outdoorledare med kunskaper om att planera och utföra säkra löpar/vandrings/outdoorevent när det gäller sjukvård, säkerhet, lagar och regler, sammansättning av grupper m.m.

Hållning/andning. Postural träning (hållningsteknik) med kunskap och förståelse för hur vi lever och rör oss har betydelse för vårt naturliga rörelsemönster. Kunskap om hur vår kropp är uppbyggd och tänkt att fungera och anledningar till att vi har kroniska smärtor i våra muskler och leder. Har gått Grundutbildning i Postural träning på Optimum-kliniken i Göteborg.

Fötter/skor. Kunskap om hur våra fötter fungerar och vad de vill och vad de inte kan göra i ordinära skor och hur det påverkar resten av kroppen.

Rörelsemönster. Grundkunskaper i gå- och löpteknik för att kunna förklara och hjälpa folk att både förstå och också därmed ändra sitt normala rörelsemönster till ett återhämtande och naturligt steg.

Naturen. Kunskaper om vad för betydelse naturen har på oss människor. Att vi blir friskare, läker snabbare och mår bättre när vi vistas i naturen. Har erfarenhet att vistas mycket både i skog och fjällmiljö. Samt stora kunskaper om vikten och betydelsen för att skapa gröna städer.  

Barns/människors rörelse. Kunskap om vad rörelse har för betydelse för våra kroppar, utveckling och prestation.

Mental styrka. Erfarenhet av vad den mentala inställningen kan ha för betydelse i vårt skapande och i vår prestation.


 

Foto: Fjällmaraton 2017

MIN FÖRSTA MARATON BLEV I FJÄLLEN

Motto: "Att inte få ont någonstans i kroppen, att aldrig tycka att det är jobbigt eller tråkigt och längta i mål, att kunna njuta av middagen på kvällen och att vara så pass pigg i kroppen så jag kan springa nästa dag om jag vill".

Jag har många år av problem i kroppen bakom mig. Inga allvarliga egentligen men har alltid dragits med småkrämpor, såsom brännande fotsulor, hälsporre, benhinneinflammation, löparknä, löparhöft och sen det mest problematiska, en rygg som jag haft stora problem med i 20 år.
Jag har såklart sökt med ljus och lykta inom all expertis man kan tänka sig både inom den klassiska svenska sjukvården och inom den alternativmedicin som finns att tillgå, men utan ihållande goda resultat.

Under två års tid hittade jag ny kunskap inom barfotaträning, Postural träning (hållningsteknik) och naturligt rörelsemönster (gå- och löpsteg). Egentligen är denna kunskap inte ny, den finns inom oss, för när vi var små så hade vi ett helt naturligt rörelsemönster. Men det är en resa att "hitta tillbaka" till sitt naturligt rörelsemönster och hållning. Många pratar om att träna löpsteg, men att träna gå-steg var nytt för mig, men oj vilken skillnad det blev!
Med denna nya kunskap och träning så är alla de där bekymren i min kropp borta!

I mitt fall så fick jag gå till olika specialister för att finna dessa olika träningsfilosofier. Det jag vill leverera till dig är ett samlat grepp på alla dessa delar, då jag anser att samtliga delar är lika viktiga och att det är först när man får kunskap inom samtliga som man själv har lättare att lägga pusslet för sin egen kropp. 

Sommaren 2017 sprang jag mitt första maraton -  Fjällmaraton. Mitt mål med detta lopp (som vanligtvis inte springer lopp) var att jag skulle må bra hela tiden, njuta av varenda steg och inte få ont någonstans. 43,6 km, över tre fjäll, 2100 höjdmeter, och inte ont någonstans i kroppen -det fungerade! Jag längtade aldrig efter att det skulle ta slut utan njöt hela vägen. Detta blev ett väldigt tydligt kvitto för mig att min kropp rörde sig på ett naturligt sätt och får återhämtning i varje steg. För jag vet att tidigare i livet skulle jag haft ont i både fötter, ben och framförallt rygg bara av att gå denna sträcka. 



kontakta mig

E-post: mariawelin.trail@gmail.com

Vart i landet: Göteborg

Copyright Maria Welin